Ett vintertest med överraskningar, små katastrofer och en oväntad kinesisk hjälte.

Elbilar är fantastiska – miljövänliga, tysta och snabba. Men när vintern sveper in med sina iskalla vindar och hala vägar, förändras spelplanen. En ny norsk test visar att vintern är en riktig bov för elbilarnas räckvidd, och vissa bilar halkar bokstavligen efter. Men vet ni vad? En kinesisk nykomling, HiPhi Z, stal showen med en knock-out-prestation och gav Tesla en rejäl köldchock!


HiPhi Z – Kinesens stjärnglans på snöiga vägar

HiPhi Z – Kinesens stjärnglans på snöiga vägar

En av de nyaste kinesiska elbilarna, HiPhi Z, imponerade stort i vintertesten. Med en prislapp på runt 1,3 miljoner kronor (omräknat till svenska kronor) och en officiell räckvidd på 555 km enligt WLTP, levererade den överraskande bra – trots det kalla vädret. HiPhi Z lyckades köra hela 522 km innan batteriet tog slut. Det ger ett avvik på bara 5,9 %, vilket är en rekordlåg siffra i denna testhistoria!

Föraren, Simen Zimmermann, var mer än nöjd:
– Den var fantastisk att köra och höll kupén varm hela vägen. Jag hade det riktigt mysigt, även när batteriet började ta slut på slutet, berättade han.

HiPhi Z susade till och med förbi andra bilar som redan gett upp längs vägen. Man kan nästan höra den säga: “Flytta på er, amatörer!”


Tesla Model 3 – Iskallt bakslag

Tesla Model 3 – Iskallt bakslag

Tesla, som länge varit kung på elbilsmarknaden, fick en tuff smäll. Deras Model 3, som tidigare klarat 521 km i samma test, stannade i år efter 441 km. Med en WLTP-räckvidd på 629 km innebär det ett avvik på hela 29,9 %. Det är det sämsta resultatet för en Tesla någonsin i detta test. Kanske dags för Elon att lägga till en “vinterboost”-funktion?


Pickup och lyxbilar i snöstormen

Pickup och lyxbilar i snöstormen

För första gången deltog en pickup i testet – Ford F-150 Lightning. Den är mer byggd för att dra husvagnar och klättra i terräng än för att slå räckviddsrekord, men lyckades ändå köra 337 km, vilket är fullt godkänt med tanke på dess storlek.

Andra lyxbilar som Mercedes-Benz EQE SUV och BMW i5 klarade sig också hyfsat bra med avvikelser mellan 12 och 14 %. Det verkar som att de dyrare märkena har hittat några tricks för att hålla värmen i batterierna.


Och i bottenskiktet…

Jeep Avenger gav upp efter 286 km

Testets sorgebarn blev Jeep Avenger, som gav upp redan efter 286 km. Med ett avvik på 27,6 % var det kanske inte årets bästa vinterbil. Men hej, den ser i alla fall cool ut i snön!


Sammanfattning: Vinter är elbilens kryptonit

Vinter är elbilens kryptonit

Så vad lär vi oss av detta? Jo, att vintern är tuff för alla, även elbilar. Räckvidden krymper, men vissa bilar klarar sig bättre än andra. Om du letar efter en vintervänlig elbil kanske det är dags att kika mot Kina – HiPhi Z har definitivt satt standarden för vintern 2024!

Och glöm inte: ta alltid med en termos varm choklad och en laddsladd när du ger dig ut på snöiga vägar. Det kan bli en lång dag! ☕🔋

Ursprunglig källa: https://www.motor.no/bil/her-er-resultatene-fra-rekkeviddetesten-vinteren-2024/264144

Rulla till toppen