Ändrade regler för böter vid trafiksignal – Gult ljus får lägre bötesbelopp
Från och med den 21 februari 2025 är böter för att köra mot gult ljus sänkta. Tidigare har det varit samma bötesbelopp för att köra mot både gult och rött ljus, men nu inför Riksåklagaren en differentiering där det blir billigare att köra mot gult jämfört med rött.
Den nuvarande bötesnivån på 3 000 kronor för att köra mot både gult och rött kommer blir ändrad– från den 21 februari blir böterna för att köra mot gult ljus 2 000 kronor, medan de som kör mot rött fortfarande får böta 3 000 kronor.
Varför sänks böter för att köra mot gult ljus?
Den främsta anledningen till förändringen är att man anser det vara mindre trafikfarligt att köra mot gult än mot rött. När trafikljuset visar rött råder ingen tvekan om att en trafikant måste stanna, medan gult ljus innebär att föraren ska stanna om det är möjligt att göra det på ett trafiksäkert sätt.
Johan Bülow, kammaråklagare vid Utvecklingscentrum, förklarar i ett pressmeddelande:
”När flerfärgssignal visar rött råder det inte någon tvekan om att det är trafikfarligt att färdas förbi stopplinje eller motsvarande. När signalen visar gult är trafikfaran inte lika påtaglig eftersom det finns en marginal i förhållande till när övrig trafik kommer ut i korsningen. Det är därför en differentiering görs mellan dessa två situationer.”
Böter från 21 februari 2025 – Köra mot Gult Ljus
Med den nya differentieringen kommer bötesbeloppen att se ut så här:
Trafikant | Böter vid rött ljus | Böter vid gult ljus |
---|---|---|
Bilister & MC-förare | 3 000 kr | 2 000 kr |
Moped klass II & cyklister | 1 500 kr | 1 000 kr |
Förändringen innebär alltså en sänkning med 1 000 kronor för bilister och MC-förare som kör mot gult, och 500 kronor för cyklister och klass II-mopedförare.
Hur påverkar det trafikanter?
Den nya regeln innebär att:
- Det blir billigare att köra mot gult ljus – men det är fortfarande ett brott.
- Gult betyder fortfarande att du ska stanna om det är möjligt på ett säkert sätt.
- Att köra mot rött ljus förblir lika dyrt och betraktas som en allvarlig överträdelse.
Detta innebär att trafikanter behöver vara extra uppmärksamma vid korsningar för att undvika onödiga böter.
Varför är detta viktigt?
Trafiksäkerhet är en viktig fråga, och regler kring trafikljus finns för att minska olyckor och farliga situationer i korsningar. Med de nya reglerna erkänner man att det finns en viss marginal vid gult ljus, vilket innebär att böterna nu speglar risknivån bättre.
Sammanfattning – Viktigt att komma ihåg
- Från 21 februari 2025 sänkta böter för att köra mot gult ljus till 2 000 kronor.
- Böter för att köra mot rött ljus förblir 3 000 kronor.
- För cyklister och moped klass II är böterna 1 000 kronor för gult och 1 500 kronor för rött.
- Ändrade regler för att bättre spegla risknivån i trafiken.